Anmeldelse: underholdende ‘Den uudholdelige vægt af massivt Talent’ er for konventionel

Den uudholdelige vægt af massivt Talent
3,5 ud af 5 stjerner
Instruktør: Tom Gormican
Forfattere: Tom Gormican, Kevin Etten
Medvirkende: Nicolas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish
Genre: Action, Komedie
Bedømmelse: R for sprog overalt, nogle seksuelle referencer, stofbrug og vold. Desperat efter at betale sin hotelregning accepterer Nicolas Cage modvilligt et betalt udseende på en superfans fødselsdagsfest for kun at blive fanget midt i en CIA-operation.

Anmeldelse: i 2008 gav instruktør/forfatter Mabrouk El Mechri os en film kaldet “JCVD” med Jean-Claude Van Damme i hovedrollen som en fiktiv version af sig selv. Det tillod publikum at se en anden, mere menneskelig side af Van Damme. Det foreslog en Van Damme renæssance, hvor skuespilleren ville være i stand til at påtage sig roller, der tidligere havde været uden for grænserne for ham. Det holdt sig ikke nøjagtigt, da Van Damme hurtigt vendte tilbage til den slags roller, som du ville forvente af actionstjernen. Han medvirkede endda som sig selv igen i den kortvarige serie “Jean-Claude Van Johnson.”

“Den uudholdelige vægt af massivt Talent” forsøger ikke at ændre den måde, du ser på Nicolas Cage. Det omfavner skuespillerens opfattede persona (nøjagtig eller ej) og løber med den. Materialet ignorerer stort set hovedparten af Cages filmografi for at fokusere på hans actionfilm, et par sceneri-tyggedramaer og hans ry for at være desperat og villig til at påtage sig ethvert projekt, fordi han brugte al sin indtjening på tegneserier og stjålne dinosaurskaller. Det er latterligt, selvbevidst og ikke engang tæt på den mærkeligste film, skuespilleren nogensinde har lavet.

Historien er enkel. Nic er i bunden. Hans kone (Sharan Horgan) har forladt ham, og der er en stigende kløft mellem ham og hans datter (Lily Sheen). En afstand, der kun bliver større, når Nics optræden på hendes 16-års fødselsdagsfest opløses i en beruset ballade. Han er pinlig. Han kan bare ikke indrømme det. Men han skylder en betydelig sum penge til en betydelig mængde mennesker. Han fik ikke den rolle, der skulle genoplive sin karriere. Overfor virkeligheden i hans situation accepterer Nic at deltage i fødselsdagsfesten for en milliardær, der er villig til at betale ham $1 million bare for at dukke op. Denne millionær er Javi Gutierres (Pedro Pascal). Cage er oprindeligt koldt og fjernt. Javi, imidlertid, viser sig at være en utrolig sympatisk fyr. Hvordan Javi tjente sine penge er ikke oprindeligt et problem, før Cage opfanges af CIA-agenter (Tiffany Haddish og Ike Barinholts), der er overbeviste om, at Javi er en hensynsløs narkobaron, der har kidnappet en politisk rivals datter.

Filmen blander frit komedie og action med kun det lejlighedsvise alvorlige øjeblik for at forhindre filmen i at gå helt ud af skinnerne. Cage (skuespilleren) giver den slags præstation, som filmen kræver. Selv i hans mest reserverede øjeblikke er Cage den største version af sig selv. Ikke engang Haddish, der er i stand, går så stort som Cage. Det er præcis, hvad filmen har brug for fra ham. Det, der får filmen til at fungere, er skuespillerne, der omgiver ham. Pascals ægte varme, Sheens teenage frustration og Horgan ‘ s blanding af kærlighed og vrede.

“Den uudholdelige vægt af massivt Talent” er en stort set fornøjelig film, der helt sikkert vil appease dem, der simpelthen leder efter et skuespil af action, komedie og Cage. Når det er sagt, lider filmen af det faktum, at vi lige har fået “alt overalt på en gang” et mesterværk, der er lige så selvbevidst, dobbelt så skør og har en følelsesmæssig resonans, at “den uudholdelige vægt af massivt Talent” aldrig nærmer sig.

Jeg kan virkelig godt lide” den uudholdelige vægt af massivt Talent ” og har mistanke om, at mainstream-publikum vil finde sin ligefremme historiefortælling lettere at fordøje. Men måske medforfatter/instruktør Tom Gormican burde have været så hensynsløst vild som Cage er portrætteret for at være. Hvem ville have troet, at en film med Nicolas Cage som Nicolas Cage ville føle sig lidt for sikker og konventionel?

Skriv et svar